Historia

Jednostka Ochotniczej Straży Pożarnej w Stegnie założona została w październiku 1945r. Założycielami i pierwszymi strażakami w jednostce byli:
Stefan Dzikowski – prezes, Czesław Ossowski, Alfons Chmielewski, Tadeusz Przystupa, Tadeusz Poksiński, Andrzej Stefański, Lucjan Rutkowski, Stefan Wystygło, Stanisław Przybylski, Bernard Jaśko, Jan Wamil, Witold Skrzycki, Marian Suchodolski i Maksymilian Deja. Na potrzeby straży przejęto poniemiecką remizę z dwoma garażami:

historia_zdjecie3

historia_zdjecie4
Pierwszym pojazdem jednostki był prawdopodobnie Mercedes z beczką i autopompą, lecz został on zabrany lub oddany do kolejowej straży pożarnej w Gdańsku, a ochotnikom pozostała sikawka ręczna. Następnym sprzętem jaki pozyskano była motopompa marki „MAGIRUS” napędzana dwusuwowym silnikiem DKV. Od 1952r. jednostka dysponowała już nowym samochodem STAR 20, który nie posiadał zbiornika na wodę, a wyposażony był w motopompę i węże. W roku 1953 dokonano gruntownej rozbudowy remizy i nad garażami dobudowano świetlicę.

historia_budynek1Przez następne lata działania jednostki strażakom przeszkadzał brak beczki z wodą w samochodzie, szczególnie podczas pożarów lasu, zarząd jednostki podjął więc działania mające na celu pozyskania nowego auta. Udało to się dopiero w roku 1962, kiedy to pozyskano dwuletniego STARA 25 GBM z Zawodowej Straży w Nowym Dworze Gdańskim. Kolejnym radosnym momentem był rok 1965, gdy mieszkańcy Stegny w dwudziestą rocznicę założenia straży ufundowali piękny sztandar.

historia_budynek2Rosnąca liczba pożarów spowodowała potrzebę posiadania drugiego samochodu gaśniczego, i tak w 1968r. jednostka wzbogaciła sie o STARA 29 GBM, który był pierwszym samochodem w gminie wyposażonym w radiotelefon. Strażacy nie spoczęli jednak na laurach i w czynie społecznym zaczęli kolejną rozbudowę remizy, podczas której dobudowano sale widowiskową, podłączono wodę i wybudowano szambo. Ogólny koszt robót wyniósł ok.400tyś.zł. Przez następne lata jednostka działała prężnie i obecnie jest wiodącą OSP w gminie. W 1990r. pozyskuje ciężki samochód gaśniczy Jelcz 315 GCBA 6/32 z Zawodowej Straży Pożarnej w Nowym Dworze Gd. Przejęcie samochodu zmusza strażaków do powiększenia garażu i zamontowania szerszych i wyższych bram wjazdowych. Wrota te robione były tak, aby pasowały już do nowego budynku remizy, który ma być przejęty po Zakładach Metalowych „PEMAL”. Po zaadaptowaniu i remoncie remiza ma posiadać cztery boksy garażowe, pomieszczenia magazynowe, wiaty remontowe i zaplecze socjalne dla trzech kierowców, którzy będą pełnić 24h dyżury.

historia_budynek5

1 września 1992r. strażacy przenoszą się do nowej siedziby. W następnym roku jednostka pozyskuje z Komendy Wojewódzkiej w Elblągu średni samochód gaśniczy STAR 244 GBA 2,5/16, który zastępuje wysłużonego STARA 29. W niedługim czasie strażacy coraz częściej dysponowani są do zdarzeń drogowych. Zarząd jednostki podejmuje działania w celu pozyskania lekkiego samochodu ratownictwa technicznego, które przynoszą efekt w 1994r., gdy Urząd Gminy w Stegnie zakupuje nowego POLONEZA TRUCKA (kabina 5 os.), a sprzęt ratownictwa drogowego „HOLMATRO KOMBI” zostaje przekazany z JRG Nowy Dwór Gdański. W niedługim czasie dokupione zostają nożyce „HOLMATRO” oraz przecinarka do stali i betonu „PARTNER”.
W 1995r. jednostka zostaje włączona do KSRG (KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO GAŚNICZEGO), a typ jednostki określony zostaje jako S3. Polonez nie był przystosowany do przewożenia sprzętu (zwykła skrzynia ładunkowa), dlatego zostaje skarosowany w 1996r. w firmie SHL-Kielce. Otrzymuje tam też nowy agregat prądotwórczy z masztem i najaśnicami. W następnym roku do jednostki zostaje przekazany samochód lekki operacyjny FIAT 125p z JRG Nowy Dwór Gd. Służy on w jednostce do roku 2000 kiedy to z Komendy Powiatowej zostaje przekazany POLONEZ CARO. Kolejnym ważnym momentem w życiu jednostki był rok 2003 i zakup nowego FORDA TRANSITA zabudowa „PHU Stolarczyk”, na zakup którego złożyły się Urząd Gminy ,”ORW BAŁTYK”, OSP Stegna i ZWOSP RP W Gdańsku. Przystosowaniem samochodu do SLRT zajęli się sami strażacy, systematycznie doposażając pojazd w coraz więcej sprzętu. Z uwagi na to, że Ford nie mieścił się w garażu po Polonezie (trzeba było składać lustra przy wjeździe do garażu), jesienią 2004 roku podjęto decyzję o modernizacji dwóch mniejszych garaży – wymieniono i poszerzono wrota garażowe, wylano nową posadzkę, przesunięto ścianki działowe. Prace trwały do wiosny roku 2005 i w całości wykonane były w czynie społecznym przez strażaków. Na koniec roku remiza została także ocieplona i zyskała nową elewacje.

historia_budynek6

Następną ważną datą jest rok 2009 bo właśnie wtedy do jednostki zostaje przekazany JELCZ 325 GCBA 6\32 z JRG Nowy Dwór Gd. Z Morskiego Oddziału Straży Granicznej zostaje także pozyskany samochód VW T4 który po adaptacji zastepuje Poloneza jako samochód lekki operacyjny. W 2011 roku jednostka pozyskuje podnośnik koszowy o wysięgu 18m na podwoziu STAR 200 z KW Policji w Gdańsku, który to służył wcześniej w JRG Kościerzyna. Prace remontowe przy podnośniku trwają do lutego 2012r. Następnie rozpoczęto starania o pomieszczenie garażowe które to przynoszą efekt jesienią kiedy to Wójt Gminy Stegna przekazuje w użytkowanie OSP wiatę garażową. Adaptacja wiaty trwa do końca 2012 roku a od 02.01.2013r.podnośnik SH-18 rozpoczyna służbę w jednostce. 

SH-18

Rok 2013 zaowocował w jeszcze jedno ważne wydarzenie gdy jesienią okazało się że Wójt Gminy Stegna przyznał nam dotacje na zakup nowego średniego samochodu ratowniczo gaśniczego w 2014 r. Tak więc trochę to trwało ale w 11 grudnia 2014r. pojechaliśmy odebrać nasz nowy GBA zabudowany przez firmę MOTO TRUCK z Kielc . Po przeszkoleniu kierowców i montażu pełnego wyposażenia nasz nowy GBA 3/30 MAN TGM 13.290 4X4 rozpoczyna służbę od 1.01.2015r.

DSC05354

Dodaj komentarz